Kategorier
Ikke-kategoriseret

Forebyg mod smerter i ryggen i stedet for efterbehandling

<h1>Prøv at forebygge mod ondt i ryggen snarere end at lindre</h1>
Har du tit problemer med din ryg? I denne artikel får du råd og tricks til hvordan du nogle gange ville kunne undgå ondt i ryggen. Denne artikel er ikke en akademisk eller videnskabeligt funderet artikel, men snarere husråd og udtryk for almindelig sund fornuft. Så brug ikke disse råd som en evidens undersøgelse, men som tips og tricks du eventuelt kan bruge i dit daglige virke!

<h2>Tips til at undgå ondt i ryggen</h2>
Følgende kan være en god ide at gøre ved ondt i ryggen:

<ol>
<li>Bevæg dig mere aktivt i din fritid</li>
<li>Brug din krop mere fysisk på arbejdet – for dem der arbejder på kontor eller lignende så kan hæve sænkeborde være en rigtig stor hjælp til at bevæge sig mere (læs mere om <a href=”https://haeve-saenkebord.dk/”>her i den store guide til hæve sænkeborde</a>)</li>
<li>Styrk din ryg – læs mere om træning af ryg her hos <a href=”https://www.gigtforeningen.dk/et-sundt-liv/motion-og-traening/oevelser/ryg/”>Gigtforeningen</a></li>
<li>Træn dine mavemuskler – det kan du læse blandt andet læse om her hos <a href=”https://aktivtraening.dk/traening/styrketraening/six-pack/hvordan-traener-jeg-bedst-mavemuskler”>Aktiv Træning</a></li>
<li>Træn din bækkenbund – Læs mere om <a href=”https://baekkenbundsoevelser.dk/”>gode øvelser for dit bækkenbund</a> her</li>
<li>Løft rigtigt – Det kan du finde yderligere info om her <a href=”https://www.hk.dk/raadogstoette/arbejdsmiljoe/fysisk-arbejdsmiljoe/loeft-og-arbejdsstillinger”>hos HK</a></li>
<li>Lav muskelpumpeøvelser – hvilket ikke er helt det samme som venepumpeøvelser (læs mere om <a href=”https://venepumpeoevelser.dk/”>venepumpeøvelser </a> her)</li>
<li>Sid ordentligt – Det handler om at bevæge sig mens man sider læs mere her hos <a href=”https://www.dr.dk/levnu/krop/grafik-saadan-sidder-du-mest-korrekt”>DR</a> og <a href=”https://ergonomisk-kontorstol.dk/”>ergonomisk-kontorstol.dk</a></li>
</ol>

<h2>Her er tegnet du skal passe på: Stiv ryg!</h2>
En af de første tegn på at du er ved at udvikle rygsmerter er en stiv ryg. Det er et meget kraftigt tegn, hvis du begynder at få stiv ryg. Hvis du håndterer situationen ordentligt og udfører ovenstående øvelser. Hvis alt går vel så vil du kunne undgå at få rygsmerter
Er du i tvivl om hvordan du skal håndtere din ryg, stivhed og eventuelle smerter, så kontakt din fysioterapeut. De her fagpersoner har en uddannelse i at hjælpe dig med din ryg og andre smerter i kroppen!

<b>Vi anbefaler i øvrigt du også tager et kig på følgende sider:</b>
<ul>
<li><a href=”https://www.google.dk/url?sa=i&rct=j&q=&esrc=s&source=images&cd=&cad=rja&uact=8&ved=rgnerkjtgnwrtjkd_cfmyuvYAhUKto8KHW-yAOYQjhx6BAgAEAQ&url=https://humanoidism.dk/”>Humanoidism</a></li>
<li><a href=”https://www.google.co.uk/url?sa=i&rct=j&q=&esrc=s&source=images&cd=&cad=rja&uact=8&url=https://www.regionost.dk”>Regionoest</a></li>
<li><a href=”https://www.google.se/url?sa=i&rct=j&q=&esrc=s&source=images&cd=&cad=rja&uact=8&url=https://www.phdpubhealth.dk”>PHD Pub Health</a></li>
<li><a href=”https://www.google.pt/url?sa=i&rct=j&q=&esrc=s&source=images&cd=&cad=rja&uact=8&url=https://www.karup-aa.dk/”>Karup Å</a></li>
</ul>