Vælg en side

Når man har egen virksomhed, så er der en stor del interessante og spændende ting, som man skal relatere sig til. Der er dog også en del ting, som de langt de fleste selvstændige, syntes og mener er irriterende at forholde sig til.
Uanset om du har et enkeltmandsfirma, et ApS eller et aktieselskab, så læs med her!

Den følgende oversigt over tematikker kan du anvende på den måde du finder bedst! Men gør dig en tjeneste at benytte den!

Økonomi og regnskab – en nøglesten i virksomheden

Det kan være et rent helvede, at rode rundt i regnskabet. Her kan du finde samarbejdspartnere, der absolut ikke har fået afregnet deres fakturaer til jer, og så står du og tænker: Er det lige her noget med at skrue bissen på og sige noget med inkasso, hvordan er det nu med inkassovarsel og er det faktisk ret nemt bare at finde et professionelt firma til at håndtere inkasso. Denne slags issues opdager du som regel, når du knokler med halvårsregnskab og årsregnskab. Lige her er det afgørende at have en hensigtsmæssig bogholder eller en hensigtsmæssig revisor. Revision af regnskaber og arbejde med bogholderi er for langt de fleste firmaer absolut ikke noget man ser frem til. Men det skal udføres, og det er endnu en af de vigtige faktorer i din virksomhed, som du bør forholde sig til.

Ansatte skal have det rigtig godt

En stor del af det som skaber dit foretagende, det er dine medarbejdere. Hvis man ikke har solide ansatte, så har du ikke en hensigtsmæssig virksomhed. Der er flere teknikker til, at skabe et dejligt sted at være og gøre dine ansatte glade. Det er både godt for en positiv selvopfattelse som firmaets ejer, men faktisk også godt for din bundlinje. Tilfredse medarbejdere er ofte villige til at gøre rigtig meget for at danne gode resultater.
En helt klart afgørende faktor for den virksomhed med godt arbejdsmiljø er den tone og adfærd, som du har i relation til de andre i virksomheden! Hvordan snakker du til dine ansatte, lytter man til dem og griner du af deres vittigheder også dem som måske er lidt for kiksede eller uheldige! En god omgangstone og arbejdsmiljø er helt afgørende specielt i flade organisationer, at der er en god og rar måde som vi taler til hinanden på.
Et andet centralt element er gode materielle arbejdsforhold. Når du har ansat folk i det fri, så sørg for god beklædning til regn, vind, hedebølge og bidende frost og stærke beskyttelsesko hvis du er på et risikofyldt job. Hvis man har medarbejdere indendørs som eksempelvis på et kontor, så kan ting som design kontorstole og nye moderne og ergonomiske hæve sænkeborde til at forbedre standarden for dine ansatte. Det kan egentlig også været lækkert udførte lamper og andet indendørs kunst, og luksuriøse ismaskiner som Wilfa ICM-C15 ismaskinen eller lignende!

Uden dine samarbejdspartnere har du intet

Generelt så har vi firmaer en tilbøjelighed til at tænke samarbejdspartnere som alt for meget firmaer og alt for lidt mennesker. Når vi prøver at analysere dem lidt mere som levende mennesker, så kan det få stor betydning for hvor din samarbejdspartner placerer dig i deres prioriteringsliste. Så snart det bliver køligt udenfor og man ved din grafikers dreng lige er blevet 2 år, så finder du naturligvis noget lækkert sjovt legetøj fra Postmand Per, som man har købt gennem en af de andre virksomheder, som du arbejder sammen med!.

Working the Network

Det er utroligt vigtig at fastholde og udvidde sit netværk. Uanset om du arbejder som tømrer, grafiker eller en helt anden fagperson, så er det så vigtigt at have gode og positive forhold til andre erhversfolk. Små ting kan skabe kæmpe forskelle! At give et smart tip om søgemaskineoptimering eller give en fin lille gave som eksempelvis et GHD glattejern hvis det er en kvinde Det kan være så vigtigt for dine forhold i dit netværk!

Kundepleje er vejen til god forretning

Kunderne er ikke til for din skyld. Man er til for kundernes skyld. Det er vigtigt man begriber dette. Uagtet om du hjælper kunder med at lave bækkenbundsøvelser, familieopstilling eller sælger dem hardball våben, så gælder det samme. Man er til for dem. Det der gør dig betydningsfuld er, at det er dig, der bringer værdi til dem. Hvis du ikke kan opretholde den relation, så har du som firma ikke Enkelte eksistensberettigelse! Derfor er det et anbefalelsesværdigt approach at udvikle merværdi til dine kunder selv hvis man ikke sælger dem noget. Det kan være at sende en julehilsen eller give information, som kan være relevant og hjælpsomt for din kunde!

Det er vores håb, at du kan få gavn af mange af ovenstående faktorer i din virksomhed, selv hvis det er mindre medrivende at relatere sig til.